Fehérvárcsurgói víztározó, avagy az amurok Mekkája

Előző közös horgászatunk végén megbeszéltük Iván Róbert barátommal, hogy közösen ellátogatunk a Fehérvárcsurgói víztározóra. Mivel még egyikőnk sem horgászott ezen a 220 hektáros vízen, így fel volt adva a lecke mindkettőnknek számára.

Fehérvárcsurgó melletti völgyben helyezkedik el a Gaja patak által táplált hazánk egyik legszebb festői környezetben megbúvó völgyzárógátas tározónk. A völgyzáró gát az eredeti Gaja meder lezárásával épült a középkori gát maradványainak helyén. A megépült létesítményt 1972-ben helyezték üzembe. Területe vízállástól függően 150-223 hektárig változhat. Az évek során a tározó a ponty és harcsahorgászok paradicsomává vált, de nem csak a hazánk, hanem a külföldi horgászok körében is.

Ki is néztük a naptárban a megfelelő napokat és megegyeztünk közösen egy augusztus végi 72 órás próbatételben.  Mikor ezt pontosan leegyeztettük jeleztem is Horváth Csabának, hogy milyen csalikra lenne szükségem hatalmas tározóra. Szem előtt tartva kérésemet a rá következő hétre meg is küldte a nekem szánt csalikat. Pontyozni a MONSTERFISH 30mm-es csalikat ajánlotta, amurra pedig az akkor még számomra ismeretlen 20mm-es CREAM DREAM-et javasolta.  Fel is hívtam Ritter Zoltánt és elmeséltem neki milyen terveim vannak Csurgói víztározón. Természetesen, mint mindig most is segítőkészen felajánlotta, az ottani tapasztalatait tudását. Hamar el is jött a várt dátum, amely augusztus 19-re esett. Megérkeztünk a hatalmas víztározóra és ott szembesültünk azzal, hogy a nagy férőhelyes tavon számomra hihetetlen módon nem volt már hely. Mivel itt érkezési sorrendben ülnek le a horgászok, így foglalt hely nincsen. Hamar körbe is jártuk a tavat és körbeérdeklődtünk ki meddig marad, ki mennyi időt tölt itt a tavon. Nagy szerencsénkre a tó végénél közel a kíméleti rész szélénél egy napijegyes horgász családi okokból elhagyta ezt a helyet. Gondolkodás nélkül megragadtuk a lehetőséget és le is táboroztunk ezen a jónak mondható helyen. Kicsit megnyugodva, hogy van hol horgásznunk ezen a tavon fel is hívtam Ritter Zoltán barátomat. Zoli már horgászott ezen a helyen többször így sok segítséget kaptunk tőle.

Fehérvárcsurgói víztározó, avagy az amurok Mekkája

Bójázás, precíz helykeresés.Köszönöm Ritter Zoltán segítségét ismét!

Én többféle verziót hallottam már az etetéssel kapcsolatban a tavon. Valaki csak pár szem bojlit szór a csalija mellé mások pedig a nagy etetés hívei. Mi első körben megpróbáltuk kis etetést. Pontyra a MONSTERFISH 30mm-es csalit választottam pár szem felezett bojli kíséretében. Amurra pedig frissen érkezett CREAM-DREAM-et és egy pár marék tigrismogyorót szórtam a kiszemelt helyre.

MONSTERFISH 30mm a pontyok csemegéje

Fehérvárcsurgói víztározó, avagy az amurok Mekkája

CREAM-DREAM, melyet az amurok és a pontyok is szívesen fogyasztanak.

Sajnos Zoli nem tudott részt venni ezen a horgászaton, mert ez az időpont egy fontos versenyével esett egy időpontba. Robi már tőle megszokott nagy etetés híve ő bőségesen meg is etette a bójája környékét. Mire eljött az első éjszaka táborunk teljes pompájával vártuk az első estét.

Tábor.

Robinak, talán a nagy etetésének köszönhetően hajnali 1 óra felé meg is érkezett az első hala. Ennek mind a ketten nagyon őröltünk. Reggelig további esemény nem történt.  Napkelte után reggel 6 óra felé Robinak egy újabb hala érkezett. Szép kis tükrös személyében. Az itteni horgászok elmondása alapján egy markáns hidegfront végére érkeztünk a tóra és megfigyelésük alapján ilyenkor a halak inkább az éjszakai órákban és reggel fényváltáskor táplálkoznak. A nappali órákban nem igazán lehet evésre késztetni barátainkat. Az első itt töltött reggelünkön besimult az ég és esni kezdett az eső, mely ki is tartott egészen délután 5 óráig. Már több mint 24 órája nem volt kapásom, de nem csüggedtem, mert tudtam, hogy ez egy hatalmas vízfelület és itt bizony idő kell a halaknak, míg rátalálnak a nekik szánt csemegére.  Mindenünk átázott ezen a napon, az áztató eső nem kímélt bennünket. Olykor óránként 10mm csapadék zúdult a fejünkre. 19 óra felé megtört a jég megszólalt a kapásjelzőm. Nem is nagyon hittem a szememnek egy tipikus maszatolós amurkapásra lettem figyelmes. Ráemelek, felveszem a hallal a kontaktot és Robi barátommal neki vágunk csónakkal a nagy víznek és a hal után eredünk. A tó közepén utol is érjük és megkezdődik a küzdelem.

A fárasztás.

Mikor sikerült felhúzni a halat és sikerült megpillantanom egy testes amur már tört is vissza a mélybe. Egy pár darab intenzív kirohanása után Robi sikeresen szákol. Örömöm határtalan, hiszen mérlegeléskor kiderült ez az új egyéni amur rekordom lett.

Szép 18,64kg-os amur

Úgy tűnik, lassan-lassan megtalálják az etetésemet. A 2 szem CREAM DREAM, ami még mindig az előkémen volt, friss, kellemes illatot árasztott annak ellenére, hogy 26 órán át az enyhén iszapos mederben pihent. Vissza is helyezem ismét a szerelékemet és megszórtam a bójám környékét a friss CREAM DREAM-mel.

CREAM DREAM

Nem is kellett sokat várnom, hajnali 1 óra felé visító húzós kapásra ébredek. Ez a halam, mint az előző is jó 300 méterig húzta a szerelékemet mire sikerült utolérni és nagy nehezen felhúzni a mederből. Ez a halam, is mint az előző, nagyon nem engedett, de a kitartó fárasztásom feladásra kényszerítette.

Ismét egy szép amurt tarthattam a kezemben egy fénykép erejéig, melynek a súlya: 15,3kg.

Gyorsan vissza is helyeztem a szerelékemet gondoltam, ha egy amur ott van talán több is ott csemegézik az etetésen. Visszatettem és szórtam is rá 2-3 marék tigrismogyorót és 1 marék CREAM DREAM-et. Hajnali 3 óra felé egy ejtős kapásra lettem figyelmes. Csónakba pattantunk Robival és már eredtünk is a hal nyomába. Nagy bajba voltunk, mert ez a halam dőlő bója ellenére feltekerte magát. Nagy nehezen kiszabadítottam belőle hatalmas farkuszonyával csapott egyet és már tört is vissza a mélybe. Egy maratoni fárasztás vette kezdetét. Ahogy be tudtam húzni a csónak oldalához merítésre készen rögtön lehúzott egy 8-10 métert. Mire aztán sikerült beemelnünk ezt a szép amurt a csónakba a matracra és akkor még nem is láttuk, de mérlegeléskor lettünk rá figyelmesek, hogy ez bizony már egy szép 20kg feletti példány volt, melynek nagyon örültem mivel egy éjszaka alatt kétszer is sikerült megdöntenem az egyéni amur rekordomat.

Fehérvárcsurgói víztározó, avagy az amurok Mekkája

Szép 20,72kg, amely az új egyéni amur rekordom.

Újracsalizás után visszakerült a szerelék a helyére, ekkor éreztem, hogy már nincs olyan meleg, mint júliusban. Bizony hűvös volt már rendesen az éjjel. A hőmérő 11 fokot mutatott mikor visszabújtam hálózsákomba. Hajnalban a 23 fokos víz párába és ködbe burkolózik.

A tározó hajnalban

Így, hogy már a második éjszakán vagyunk túl és lassan-lassan dél körül járt az idő már biztosra vettük, hogy mivel a kíméleti rész mellett horgászunk, csak éjszaka húzódnak ki a halak a nyílt vízre.

Kíméleti terület

A nappali órákat bent ezen a nagy 60 hektáros területen töltik a halak, amely táplálékban gazdag elárasztott fás terület és biztonságot, nyugalmat nyújt az itt elő halaknak.

A meghorgászott terület.

Délután 5 óra fele már teljesen biztosak voltunk abban, hogy itt csak a naplemente után lesz esélyünk a halfogásra. Mivel az eddig itt töltött nappali órák eseménytelenül teltek. Robinak egy jó kezdés után 30 órán át csendben maradtak a jelzői. Ő is már csak az utolsó éjszakában bízott. Nekem a pontyozó szerelékem melyen egy 30mm-es MONSTERFISH és egy bő 2 marék felezett golyó már lassan több mint 50 órája hallgatott. Robi barátom már mondta húzzam újra és frissítsem, de nem láttam értelmét, hisz tudtam, hogy ez a remek termék ott várja barátainkat, és ha jár arra hal, akkor biztosan megtalálja. Este 7 óra fele egy húzós kapásra lettem figyelmes a CREAM DREAM-mel csalizott botomon. Utána eredtünk és ismét egy szép 15kg feletti amurt tarthattam a kezemben. Mivel utolsó éjszakáról révén szó én is bőkezűen bántam az etetőanyaggal: 2kg tigrismogyorót és 1kg CREAM DREAM bojlit szórtam egy jó nagy sávban a bója környezetében. Nagyon bíztam az utolsó éjjelben és ugyanígy tett társam is. bőségesen megetette a bójájának környékét. Eljött a várva várt éjszaka sötétségbe burkolózott az egész víztározó. Az éjszakai csöndben csak a békák és a rablóhalak és egy kapásjelző zaja törte meg a csendet, mégpedig Robié. Sikerült neki egy 8kg-s tövest kapásra bírnia. Ezek után nem sokkal kapás jelentkezett az amuros etetésemen elhelyezett CREAM DREAM bojlira, mely ismét egy vehemens húzós kapást produkált. Hal fölé érkezve talán még sokkos állapotban volt. Kicsit noszogattuk a merítővel, de csak nem tört ki, így aztán megszákoltuk.

Hasas amur

Az itteni megfigyelésünk alapján mind egytől egyig vaskos, tömzsi széles hát és logó has jellemezte. Valószínű, hogy a tó adottságainak köszönhető, hogy rengeteg természetes táplálék áll a rendelkezésükre. Minden újabb amur érkezése után egy-egy marék tigrismogyorót és egy marék CREAM-DREAM bojlit szórtam az etetésre. Nagyon fárasztó éjszaka vette kezdetét az amurok habzsolták az etetésemet. Kapások szinte egymást érték. Következő halam hatalmas ejtős kapással jelezte, hogy fenn akadt a horgomon. Mikor utána eredtünk érdekes módon már nagyon közel járt a parthoz. A part előtt kb. 60 méterre fel is vettem vele a küzdelmet és egy tipikus kitörős amuros fárasztás vette kezdetét. Lassan felfeküdt a víz tükrére és alátoltuk a merítőt.

Fehérvárcsurgói víztározó, avagy az amurok Mekkája

Egy újabb 15,12kg-os amur.

Mivel érezhető volt, hogy egy hatalmas amur csapat táplálkozik az etetésemen nem is loptuk az időt hamar visszahelyeztük a szereléket. Már nem is etettem rá, hisz tudtam erre már nincs szükség. Nem is kellett sokat várnom. Mikor kiértünk a partra és elhelyeztem a damilomra a swingeremet már feszítette is egy újabb amur. Robi már csak mosolygott ezen az egészen és bár fáradtan, de ismét újra a vízen voltunk. A szokásos küzdelem, ami itt jellemző az itteni amurokra újra megkezdődött. Sikeresen szákoltunk.

16,62kg-os amur.

Jellemzően az itt fogott amurok mind nagy testű 15-20kg közötti mérettel rendelkeztek. Mivel az akksink már nagyon fogytán volt. a következő amurokat már csak megmerítettük ki se húztuk a partra fényképezésre csónakban gyors csali frissítés és már ment is vissza a csali az etetésre. Mikor aztán hajnali 4 óra fele Robi balos botján egy iszonyatos erejű kapásra lettünk figyelmesek. Ráemelés után már haladtunk is a hal irányába, amely a bójájától rövid idő alatt már 60 méterre járt. Hatalmas küzdelemnek lettem szemtanúja. A hal fárasztása közel 40 percig tartott és sikeresen merítettük az eddigi horgászata legnagyobb halát.

Fehérvárcsurgói víztározó, avagy az amurok Mekkája

Robi 21,4kg-s tükröse, mely új egyéni rekordja.

Most lett ám nagy öröm a parton, hisz ekkora halra már nem nagyon számítottunk a túránk során. Nagy örömködésünk közepette szinte észre sem vettem, hogy a MONSTERFISH csalimra kapás érkezett 65 óra után. Na, ezen még jómagam is meglepődtem. Nem nagyon számítottam rá, hogy azt valami felveszi. Sikeresen szákoltunk is egy 8kg-os tövest. Bebizonyosodott, hogy a csali kibír 65 órát és képes halat adni. Valószínű a helyválasztásom nem volt a legjobb ez esetben és ezért kellett ennyit várnom erre a pontyra.

Szép, kövér töves.

Lassan megvirradt a felkelő nap sugarai között megszólalt az amuros etetésen elhelyezett szerelékem.

Fehérvárcsurgói víztározó, avagy az amurok Mekkája

Zárórára még egy szép amur érkezett CREAM DREAM bojlira, melynek súlya 16,2kg volt.

Hamar eltelt ez a 72 óra, amit itt, ezen a hatalmas víztározón töltöttünk. Átélve viharos zord időt, napsütést, kapásokban gazdag éjjeleket és igen csendes nappalokat. Közösön Robival megbeszéltük, hogy igen sikeres túrának lehettünk részesei. Nagy víztározóról lévén szó ez a 72 óra, amit itt töltöttünk nem mondható hosszú időnek, de mégis talán a szerencsének vagy a jó csaliknak köszönhetően mindegyünknek sikerült elérni az itt kitűzött célt. Számomra a CREAM DREAM bebizonyította, hogyha rátalálnak az amurok hatalmas habzsolásba kezdenek és feltakarítják utolsó szemig. Robinak pedig meghozta ez a túra eddigi horgászatai legnagyobb halát. Mindenki édes száj ízzel kezdte bontani saját táborát, mert ez az itt eltöltött idő mélyen belénk égett és nem feledjük ezt az élményt, amit az a nagy tározó nyújtott nekünk. Összegezve ezt a 72 órát még tapasztalatokat kell gyűjtenem, hogyha ilyen nagy tározóra érkezem 24-30 óra kapástalanság még nem azt jelenti, hogy fel kell adni a reményt, ha bízunk csalinkban és magunkban bármi megtörténhet a tóparton töltött idő során. Minden sporthorgász barátomnak ehhez hasonló élményeket kívánok, ha egy ilyen nagy ismeretlen vízre érkeznek.