A Duna

Mindig is a vadvizek szerelmese voltam, vonzott a kihívás, az ott öregkort megélt halak és az érintetlen környezet. Idén rászántam magam és elhatároztam, hogy komolyabban foglalkozni fogok kicsiny országunk legnagyobb folyójával, a Dunával. Talán ennyit tud mindenki a Dunáról.

Kicsit szeretném bemutatni pár adattal a Dunát első körben.

A Duna a második leghosszabb folyó egész Európában. Csak a Volga nagyobb nála az öreg kontinensen.

A Duna

Németországban ered a Fekete-erdőben, majd 10 országon keresztül megtesz 2850 km-t a kontinensen, amíg a Fekete-tengernél véget nem ér az útja. Szlovákiából belépve a Duna határfolyóként zúg a Duna kanyarig, majd délre fordul és lassan lerakja hordalékát 417 km hosszan. Halfaunája nagyon változó szinte minden halfajt megtalálunk benne, de bizonyos részeken csak adott halakat találhatunk meg. Ez mind függ a sodrás erősségtől, meder mélységtől, kavicsos vagy homokos-e, visszaforgók, kőgátak szabdalják az öreg folyót.

Már a kezdeti időkben gondoltam, hogy nem lesz könnyű dolgom. Amikor kicsit komolyabban elkezdtem utánajárni a dolgoknak és szembesültem a tényekkel, akkor tudtam ez lesz a legkomolyabb víz ahol halat próbálok fogni. Elmeséltem pár embereknek, hogy én bojlizni akarok a Dunán, de sokan csak nevettek és azt a választ kaptam, hogy inkább felejtsem el az egészet.

Július vége felé minden összeállt végre, a vízállás is megfelelőnek bizonyult, így Kovács Tomi barátommal egy hétre magunk mögött hagytunk mindent és nekivágtunk bebizonyítani, hogy igenis lehet pontyot fogni a Dunán bojlival. Csabival beszélgettünk a tervezett túra előtt, hogy mely csalival támadjak az öreg folyón. Egyetértettünk abban, hogy folytatjuk annak a bojlinak a tesztelését, amivel már eddig is szép halakat fogtunk természetes vizeken. A horgászat előtt egy héttel legyúrtam a golyókat, hogy jól ki tudjanak száradni, erre a pecára egy új még tesztfázisban lévő természetes vizekre kitalált bojlival érkeztem, amit jól telepakoltam darált kagylóval. A mix tartalmazott még Carp Stimulate Powder, Alga, Amino-Liver kivonatokat. Ezen kívül a már ismert Natur Balaton és a már jópár horgászat alatt szép halakat adó RED CELL bojlival készültünk. Azért hogy a sodrás ne tudja az etetésemet elmosni, elgörgetni, a bojlik nagy részét ujjal összenyomtam laposra.

A Duna

Vasárnap délelőtt megérkeztünk az általunk kiválasztott horgászhelyre, ahol az első pár óra azzal telt, hogy a cuccainkat behordtuk a több száz méterre lévő helyhez. Amint ezzel végeztünk következő dolgunk az volt hogy pár száz kiló követ megmozgattunk, hogy a kapásoknál ne essünk hasra bennük és ne zörögjenek egymáson, mivel a Dunai halak nagyon érzékenyek minden apró zörgésre. Ezután kezdődhetett a sátor összerakása, majd a botok beélesítése

Etetésként kezdésnek egy kiló golyót és 5 kg kukoricát szórtunk, amit még kiegészítettünk kevés nagyméretű halibut pellettel, majd elkezdtük spomb segítségével bejuttatni az etetőanyagot kicsit a horgászhelytől felfelé és kb 40m-re a parttól.

Etetésre előkészülve

Spombal etettünk a kiszemelt helyet. Kukorica ,22mm Halibut Pellet, RED CELL, NATUR BALATON és a teszt alatt lévő harmadik bojlit vetettük be. A horgászhely alatt 40-45m-re volt egy kőgát a víz alatt és visszaforgott a víz, aminek köszönhetően megállt a beetetett etetőanyag nagy része. Ezután a botok is a helyükre kerültek és megkezdődött a várakozás.

A DunaCsali pasztázva

A délután eltelt minden akció nélkül, nem is számítottam kapásra egyenlőre. Estefelé újraetettünk, de ezúttal jóval kevesebbet: fél kg golyót és 2 kg kukoricát szórtunk, majd a botokat is újracsaliztuk és a vacsora elfogyasztása után nyugovóra tértünk. Éjszaka nem volt semmi akciónk így reggel, ahogy elkezdett világosodni ismét etettem fél kg golyót és 2 kg kukoricát majd a botokat is újradobtam és visszafeküdtem aludni.

Fél nyolc körül maszatolós kapásra ébredtem, a bothoz érve már sejtettem hogy nem ponty a tettes de azért meglepődtem a halon mert egy majd 2kg-os dévérkeszeg volt a zsinór másik végén.

Megjöttek a dévérek

Dévér le, bot vissza és én is visszafeküdtem aludni. Alig aludtam egy órát talán, amikor ugyanaz a kapás és egy ugyanakkora dévér jelentkezett. Ezután szerencsére több dévért nem fogtam már és az álom is kiment a szememből. Bíztam benne, hogy a nagy dévérek jönnek először és utánuk érkeznek a pontyok is. Ezen kicsit felbuzdulva délben megismételtem az etetést.

Az ebéd elfogyasztása után újradobtam a botokat és az egyik botra több év után először kukoricával csaliztam, amit red dream dipbe áztattam, hátha tudok fogni amurt, ami a helyi informátorok szerint elő szokott fordulni ezen a szakaszon, de a másik boton hagytam a golyót. Fél kettő előtt nem sokkal és a helyünktől kb 100m-re találkoztam egy dunai horgásszal. Beszélgettünk és hallgattam a Dunai nagy halakról szóló történeteket, amikor Tomi barátom kiabált hogy gyere itt a halad!

Rohantam ahogy tudtam és amikor a botot a kezembe vettem éreztem hogy valami jó hal van a zsinór másik végén. Pár perc után elkezdett remegni a lábam, amin mindenki nevetett, de jó tíz perces fárasztás után szákban volt az első Dunai pontyom!

Az első ponty a túrán

A mérlegelésnél 6,60 kg-nak bizonyult, de az ereje felért egy tavi tíz feletti haléval! És bojlira jött, aminek külön örültem. Fotózás után a helyi horgászok megjegyzései mellett eltűnt a szemem elől a titokzatos folyóban.

Épp a botomat csaliztam és készültem visszadobni, amikor a kukoricás botomon az orsó egy csippanás után szinte felrobbant. A hal egyből lehúzott a szoros fék ellenére kb 15 méter zsinórt, mire meg tudtam állítani a sodrásban, ezután szép lassan elindult felém ellenfelem, majd a parthoz érve a köveken próbálta a zsinórt elreszelni, szerencsére volt bekötve 20 méter 60-as koptatóm, így 15 perces csata után a merítőmbe csusszant egy igazi dunai nyurga.

A Duna

Dunai nyurga küzd a horgon

Alig hittem a szememnek, amikor matracra tettem, mert már elsőre látszott hogy tíz feletti hallal hozott össze a sors, ami a mérlegelés után be is igazolódott hiszen kereken 11kg-nak bizonyult ez a kivételes és gyönyörű hal.

Gyönyörű tíz feletti nyurgám

Gyönyörű, egészséges halam erős, tiszta, egészséges szájjal

Kagylófaló pontyszáj

A hal fényképezése és visszaengedése után szusszantam egyet, majd újradobtam a botokat, de ezúttal már mindkét botomra golyó került, mivel egyértelmű volt hogy a pontyok megérkeztek az etetésre. A horgászhelyre gyorsan bejuttattam egy kis etetőanyagot, bojlit és kukoricát. Ezt a tényt alátámasztotta az is, hogy a balos botom fél óra múlva ismét elsült. Az újabb tettes egy kis nyurga volt, aki öreg korára igazi küzdőgép lesz, már most is szépen dolgoztatta botomat.

A jövő nemzedéke

Ezután egyből elkezdtem etetni, hogy itt tartsam a pontycsapatot. Egy óra múlva a jobbos botomon egy csippanás után szinte megint felrobbant az orsó. A hal a víz alatti kőgát felé indult meg. amit ha elér, akkor tudtam hogy vége a csatának, mivel tele voltak a kövek kagylókkal. botom karikába hajolva próbálta megfékezni a halat de 20-25 méter zsinór lehúzása után kiakadt a horgom. Vesztettem most….Kissé csalódott voltam, de éreztem lesz még itt meglepetés a héten számomra. Gyorsan újra dobtam és vártam a halakat.

Kapásra várva

Tíz óra körül egy füstölős kapásra lettem figyelmes, a bot megemelése után pár méter zsinór még eltűnt az orsóról, mire megállítottam az ellenfelemet. A kőlábhoz érve még megmutatta, hogy ő mégiscsak egy Dunai nyurga, de tíz perces csata után merítőmbe csusszant és átmeneti rabságba tudtam ejteni pár kép erejéig. Igazi sodrófa nyurga volt, aki valószínűleg még soha nem látott horgot úgy ahogy az előző halak sem. Súlya kereken 8 kg volt, a képek elkészítése után méltóságteljesen tűnt el a szemem elől.

Esti nyurgám

A bot újradobása után visszafeküdtem aludni és reménykedtem a folytatásban. Két óra körül ismét szinte lerepült a botom a leszúróról. Mire a bothoz értem, ellenfelem jókorákat tuszkolt a botba, de keményen kellett tartanom nehogy elérjen valami akadót vagy éles követ. A kemény bánásmódnak meg is lett az eredménye, 15 perc múlva már a merítőmben pihent egy jókora töves.

A Duna

Tökéletes akadás és a bojli, amit mégiscsak megesznek a Dunai halak

Nagyon örültem ennek a csodálatos halnak, mivel sikerült bebizonyítani, hogy tudok szép pontyokat fogni bojlival az élő Dunán.

Hibátlan 13 kg-os dunai töves

A mérleg a 13kg-ig lengett ki, alig akartam elhinni mi történik velem. Ilyen rövid idő alatt ennyi gyönyörű egészséges hal az öreg Dunából.

A Duna

Egy puszi és mehet is vissza az öreg dunába

Egészséges Dunai 13 kg-os töves újra - Fogd meg és Engedd Vissza a Dunán is!

Visszaengedés után is teljes extázisban voltam, a gyönyörű halak után alig tudtam kicsit pihenni. Hajnalban világosodáskor még volt egy kapásom, egy viharvert és sok mindent megélt 8.2-as töves. Ezután a hal után elkezdtem etetni, majd visszafeküdtem aludni, mert a szúnyogok hada elviselhetetlen volt ekkor már a parton.

Hajnali ébresztőm

Ez a töves is megmutatta , hogy szívesen fogyasztja a bojlikat, amikkel etettem a horgászhelyen.

Imádták és elfogadták a bojlit

Kivilágosodott mikorra újra dobtam a szereléket és csak akkor vettem észre, hogy a lead core-on megtelepedett egy kagyló. Ennél jobb jel nem is kell.

Jó helyen volt a cucc!

Újradobtam a botokat. délelőtt egy jászkeszeget sikerült fognom bojlival.

A DunaJász - az áradás jele!

Tapasztalt dunai horgászok szerint a jász az áradás jele és várható, hogy pár nap múlva emelkedni fog a vízszint. Délben ismét etettem és újradobtam a botokat, de éreztem ha nincs dévér nincs ponty sem. Délután három óra körül megjött az első dévér majd nem sokkal később Tomi barátom is fogott egyet. Tudtam hogy lassan ismét eljön a mi időnk így megint etettem. Négy óra körül életre kelt az egyik botom, egy kis 4-es nyurga húzta el a két szem golyót, majd öt órakor a másik botom is megindult és tíz perces csata után egy szép egészséges 8-as nyurga csúszott a merítőmbe.

Délutáni bivalyerős nyurga

Ezután a hal után nem sokkal ismét kapásom volt egy 3as kis töveske személyében, aki nem bírt ellenállni a teszt bojlimnak. Ekkor eszembe jutottak azok az emberek, akik kételkedtek abban, hogy a Dunán lehet bojlival pontyokat fogni!

Az utolsó ponty után ismét megetettem a helyet, majd újradobtam a botokat és lefeküdtem aludni. Sokat nem aludtam mert tíz órakor kapásom lett. Rövid, de izgalmas fárasztás után egy 5-ös forma tövest tereltem a merítőmbe.

Tökéletes akadás

Az 5 kg-os töves szájában még ott van a bojli

Esti vendég

Ezután csak hajnalban volt két kapásom, de mind két hal kb 15-20 méter zsinórt lehúzása után leakadt a horogról. Vesztettem ismét. A Duna nem csak ad, sőt nem könnyen adja kincseit - ez jutott eszembe.

Reggel, ahogy kivilágosodott megetettem a pályát és bíztam a nappali kapásokban. Tomi barátom az etetés után nem sokkal fogott egy dévért majd egy órára rá egy szép duci dunai pontyot terelt a merítőbe.

Tomi duci tövese

Délben megetettem a helyet, de a következő kapás csak öt óra körül volt egy 5-ös forma nyurga személyében. Ezen a napon még este megszórtam a pályát és bíztam az éjszakában. Éjfél után Tomi barátomnak volt egy jó kapása, de a hal nem akart közelebb jönni, csak bent a sodrásban tartotta magát. Jó tíz perce folyt már a csata mire elindult a part felé, ott pár perc után végre elkezdett a felszín felé jönni. Már láttuk a hal körvonalait, amikor hirtelen kipattant a horog a szájából. Sajnos ez is benne van a pakliban, hogy elveszítünk pár halat.

Reggel korán keltem, mert a meló elszólított egy napra a botok mellől, így volt időm egy kicsit a Balatonban is gyönyörködni, de késő délutánra már újra a parton voltam.

Tomi az előre megbeszéltek szerint etette a helyet napközben. Ő egy márnát tudott rövid időre matracra fektetni távollétemben egy szem Red Cell bojlival. Ez a márna igazi meglepetés volt számunkra.

A Duna

A márna is szereti a bojlit

A botok bedobása után egy órát sem volt mozdulatlan a jobbos botom és egy szép kis dunai töves landolt a matracomon.

Harcias kis pontyocska

A Duna

Felszerelésem, mely 140 g-os inline grippa ólomból állt, 1 szem bojlival csalizva, 4 szem bojli került pva szalaggal mellé

Gyorsan visszakerült a csalizott horog a helyére, majd 10 perc telt el és megérkezett a következő kapás.

Az utolsó pontyom a túrán

Igazán örültem ennek a gyönyörű tövesnek és még mindig nem akartam elhinni milyen szép halakat sikerült fognunk.

De nem csak jó dolgokat tartogat számunkra a Duna, arra gyorsan rájöttünk. Ekkor az áradás már kezdett kiszorítani minket és el kellet gondolkoznunk a továbbiakon. A 140g-os ólmokat le kellet cserélnem 230g-ra hogy a szereléket a megfelelő helyen tudjam tartani és a 3.5lb-s botok is szerephez jutottak.

230 g-ra kellett váltanom

Éjszaka nem volt semmi akciónk, de legalább tízszer felkeltem újradobni a szereléket, mert a rengeteg hordalék elsodorta. Délelőttre már annyit emelkedett a víz, hogy nem tudtunk tovább maradni így a maradék két napon az egyik közeli holtágon folytattuk a horgászatot.

Az itt eltöltött 5 nap ráébresztett arra, hogy bízzak a megérzéseimben és a megfelelő kitartással elérhetjük a kitűzött célt, amit magunk elé állítottunk. Nekem ez a cél az volt, hogy bojlival pontyot fogjak a Dunán, de már ez a harmadik év hogy próbálkozok, ám a kitartás és a sok kudarc így még édesebbé tette számomra a sikert. A Duna nem egy egyszerű víz, de ha az ember megtanulja értelmezni a jeleket, amiket küld felénk, akkor gyönyörű fogásokban lehet része egy páratlan környezetben. Ahhoz viszont, hogy teljesen kiismerjük egy emberöltő is kevés lenne. A vadsága és a háborgó felszín alatt lévő vad halai engem teljesen megfogtak és azt hiszem egy új fejezet vette kezdetét a horgászatomban, ez pedig a Dunai pontyozás, mely semmihez sem hasonlítható!

Rengeteg kitartás és felkészülés szükséges az itteni horgászathoz, de megéri a fáradozásokat. Amint időm engedi ismét szerencsét próbálok pár nap erejéig, hátha összehoz a sors egy olyan hallal, amire mindig is vágytam, ami más mint a többi, aminek még horog sohasem érintette a száját és a legnagyobbak közül való. Úgy érzem ehhez pár nap kevés inkább években gondolkodom...

Hamarosan újra az élő folyó partján leszek és próbáljuk megfejteni a folyami halak életét, szokásaikat és próbáljuk megtalálni a legmegfelelőbb bojlit, amivel horogra csalhatjuk őket.

Horgászbaráti üdvözlettel: Karaszi Zsolt (Bojlis Zsolti), Kovács Tamás - Carp Friend Baits Team

Barátságban a halakkal – DUNÁN IS!