Álmaim a Dunából…

Már egészen kicsi korom óta a horgászat megszállottja vagyok,nagyjából tizenkét éves koromban tudatosult bennem,hogy a pontyhorgászat áll a legközelebb a szívemhez,majd később amikor az állóvízek már nem jelentették azt a kihívást amire vágytam,szerencsét próbáltam nagy folyónkon is a Dunán.

A kezdeti nehézségeket leküzdve  megfogtam az első folyóvízi pontyomat(ez nagyjából két évet vett igénybe), és hát mondanom sem kell azonnal fertőzött lettem,egy olyan érzés kerített hatalmába ami semmihez sem fogható.Az elmúlt pár szezon nem úgy sikerült ahogyan terveztem,de az idei évem az álomba illő,erről szeretnék most bővebben írni pár sort.

Napfelkelte a folyóparton

Nyár elejére már kezdett beállni az a vízszint ami kedvezett a pontyozásnak,ezért elkezdtem etetni egy sekélyebb lassú folyású helyet,nagyjából 30-40 méteres távolságban a parttól.A víz mélysége ezen a részen  4-6 méter között változik es több vízalatti kőszórás tompítja a sodrás erejét.Etetésre kilapított bojlikat használtam 20-24mm-es méretben és főtt  takarmány kukoricát,amiket spomb segítségével juttatam be a meghorgászni kívánt hely fölé 20-25 méterrel,ennyit kellett rászámolni a sodrás erejére!

Álmaim a Dunából…

A tervezett ötnapos peca előtt egy héten keresztül,minden nap megszórtam a pályát és bizakodtam a sikerben.Erre a horgászatra Szilágyi Ákos barátom kísért el  és próbáltuk becserkészni a Dunai pontyokat.Sajnos a várakozásainkat nem koronázta siker,ugyanis pár nagytestű dévéren kívül nem tudtunk kapást sem elérni,de tisztában voltam vele,hogy egy ekkora vízen ez bármikor előfordulhat.

Kapitális Dévérek élnek az öreg folyóban,sokszor nehezítik meg a pontyfogást.

Az ezt követő időszakban sajnos a többnapos horgászat fogalmát is el kellett felejtenem így maradtak a pár órás csónakos pecák,illetve a maximum egyéjszakás próbálkozások.Minden szabadidőmet a vízen töltöttem de még így sem sikerült az áhított aranyhasúak megfogása.

Álmaim a Dunából…

Csónakból magasabb vízállás esetén is lehet próbálkozni

Telt az idő és még mindig nem találtam olyan helyet ahol pontyokra utaló jelet láttam volna,de ez nem szegte kedvem,próbálkoztam más jellegű területeken is,illetve ugyan azokon a helyeken más vízállásnál,de a siker rendre elmaradt ezért úgy döntöttem,hogy maradok egy régi jól bevált területen és rendszeresen azt fogom meghorgászni illetve etetni.Talán már a tizedik pecán is túl voltam amikor megtört először a csend.Erős húzós kapásnak vágtam be és éreztem hogy jó hallal hozott össze a sors,pár perc huzavona után láttam meg először ellenfelem,és nemsokkal később már a matracomba pihent.

Még nem ponty de panaszra nem lehet okom! Közel húsz kilós torpedó a kezemben!

Nagyon örültem a halnak,nem vagyok válogatós ami van azt kell fogni,és azért a fárasztási élmény sem elhanyagolható amit az amurok adnak a sodrásban.Folytattam az etetést és a rövid,2-3 órás pecákat a helyen,egy héten keresztül minden nap volt valami akcióm,vagy hatalmas jászok,vagy pedig szép amúrok személyében.

Álmaim a Dunából…

Hatalmas jász 16mm-es popup csalival.

újabb gyönyörű amur,valamivel 17kg felett!

Sajnos hamar híre ment a fogásaimnak így nem sokáig tudtam érezni a siker ízét,a következő napokban mindig ülték a szakaszt így én már nem fértem oda,próbálkoztam feljebb egy kicsit,fogtam is kisebb amúrokat de nem szeretem  ha vannak körülöttem ezért megint a helyváltás mellett döntöttem.

Két-három nap etetés következett a kiszemelt pályán,és mindent kezdtem előröl,probálkozás,várakozás,sikertelenség.Már pont azon gondolkodtam,hogy ismét helyet váltok,de egy cimborám megfűzött hogy menjünk le pár órára keszegezni feeder botokkal,hátha tudunk szórakozni egy jót.Csemege kukoricával  csaliztam a szereléket,ami egy méteres előkéből és egy 130 grammos etetőkosárból állt,bedobás után jöttek is szépen a karika keszegek,de egyik pillanatról a másikra eltűnt minden hal az etetésről és fél órás csend következett.Épp a telefonom nyomkodtam amikor a combomhoz ragadt a bot vége,ponty volt a horgon és természetesen elbánt a finom cuccal.Már biztoan tudtam hogy vannak pontyok a környéken,sikerült is egy ötnapos pecát összehozni,ami már hozott sikert,de éreztem hogy még mindig nem az igazi.A túra 2.hajnalán volt az első kapásom,az utolsó nap délelőttjén a második,és egyben utolsó.Két hallal zártam az öt napos pecát.

első pontyom az évben!

Egy kisebb Dunai Tőponty 10mm-es popup-ra

Lassan eljött az ősz és tudtam hogy valaminek történnie kell,szépen hűlt a víz és beindult az élet a víz alatt,sajnos ezt a helyet ellepték a márnák,ezért itt sem tudtam tovább folytatni a horgászatot.

Álmaim a Dunából…

Sok bosszúságot okoznak a márnák ősszel,mindent megesznek ami eléjük kerül!

A következő napokban azon törtem a fejem hol tudnék pontyot fogni,de sajnos a kiszemelt pályákon rendszerint horgászott valaki.Egyik éjszaka kint maradtam a vízen süllőre pergetni,és amit akkor hallottam,láttam,az valami elképesztő volt!Párpercenként ugrottak ki a szebbnél szebb pontyok a vízből.Gondoltam nincs vesztenivalóm,megprobálom.Másnap csónakba szálltam és megradaroztam a területet,4-4,5 méteres víz volt lassú áramlással és gödrökkel.Feljebb motoroztam 10-15 méterrel és kb fél kiló felezett bojlit,kevés főtt kukoricát valamit 20mm-es halibut pelletet szortam be a vízbe,másnap is megismételve az etetést.A harmadik nap délutánján úgy döntöttem rápróbálok az új helyre,de ekkor már partról érkeztem és spomb segítségével etettem meg a pályát,reggelig terveztem a pecát,minimális felszereléssel vágtam neki a dunai éjszakának.

Nem éppen kényelmes,de nekem pont elég.

Álmaim a Dunából…

A szerelékeim teljesen egyszerűek voltak,170gr-os In-Line ólom gubancgátlócsővel,25lb bevonatos előke kb 40cm hosszban és mindez végződött egy kettes méretű horogban amire horogbefordítót húztam,valamint a szárára egy pici szilikon csövet,csalinak 20mm-es kagylós bojlit tettem a hajszálra egy 16mm-es tintahalas fluoro popup-al.

PVA habot használok,így nem gubancolódik a szerelék dobás közben!

Miután beélesítettem a szerelékeimet,leültem az ágyam szélére és gyönyörködtem a dunai naplementében,ám ahogy besötétedett megérkezett az első kapásom,folyamatosan húzta valami a zsinórt a dobról.Bevágás után éreztem hogy nem kapitális hal de azért nagyon örültem neki,ez azt igazolta hogy működik az új hely és a csalimat is elfogadták a halak,három kiló körüli tükrost szákoltam.Visszadobtam a szereléket és utána 2-3 spomb kaját is pótoltam.

Álmaim a Dunából…

Első halam az új helyről.

Már majdnem elaludtam,tíz óra körült járt az idő amikor csippant egyet a jelzőm,és mire észbe kaptam volna már olyan erővel húzta a hal a zsinórt amilyet még előtte soha nem láttam!A bevágás pillanatában éreztem hogy nem mindennapi hallal hozott össze a sors,több mint harminc méter zsinórt húzott le ellenfelem egyenes be a folyó medrébe,ott megtorpant és már-már az az érzés kapott el mintha akadóban lenne,közben azért lassú bólintások jelezték a boton hogy nincs leakadva az a zsinór csupán a hal súlya és a sodrás ereje ami elképesztő.Több mint tizenöt percbe telt mire a kőlábhoz húztam és ott is még további öt percet vett igénybe mire a merítőt alátolhattam,ebben a pillanatban még nem fogtam fel hogy mi akadt a horgomra,de amikor ki akartam emelni és megláttam mekkora pontyot fogtam a könnyeimmel kűzködtem,abban a percben tudatosult bennem,hogy a sok év szenvedés és kitartás meghozta a gyümölcsét!

Életem hala a matracon!

A mérlegeléskor döbbentem le igazán,a hal súlya 21.2kg!Remegő kézzel hivtam fel cimborámat az éjszaka közepén,hogy azonnal jöjjön fényképezni,semmi esetre sem szerettem volna ha reggelig valami baja lenne ennek a csodás jószágnak.

Talán már elmúlt hajnali két óra is mire el tudtam aludni,ezen az éjszakán már nem volt több kapásom,de megmondom őszintén azt sem bántam volna ha már év végéig sem tudok több halat fogni annyira boldog voltam.Másnap estére azért visszahúzott a szívem az öreg hölgy partjára,és furdalt a kíváncsiság is,hogy véletlenül botlottam  bele ebbe a pontyba vagy esetleg valamit nagyon jól sikerült eltalálni.Mindent ugyan úgy készítettem elő mint az előző estén,és csendben vártam a sötétedést.Valamivel hét óra után kísértetiesen hasonló kapásom volt mint az előző este,felemeltem a botot és ledöbbentem teljesen,kezdődött előről a tegnapi fárasztás,bár a part előtt ezt a halat jóval súlya alá saccoltam,ám amikor az oldalára fordult a merítőben,lefagytam teljesen,ismét egy brutális ponty pihent a szákom alján.

Álmaim a Dunából…

Amikor kiemeltem a vízből nem hittem a szememnek,egyszerűen hihetetlen volt az egész,sok-sok év várakozás és akarás után végre összeállt minden.Mérlegeltem a halat,majd még egy kis időre visszatettem a vízbe,ameddig megérkezett az egyik barátom fényképezni,18,9 kg-on állt meg a mérleg nyelve!

Hatalmas öreg tőponty,megérte rá várni!

Ahogy előző nap,már ezen az éjjelen sem volt több kapásom,de most sem bántam a dolgot.Kora reggeli távozásom előtt dobtam 7-8 spomb etetőanyagot a helyre,és már akkor terveztem hogy este újra támadni fogok.Gyorsan eltelt a napom,a sötétedés ismét a parton ért.Eléggé kimerült voltam az előző napok történései miatt így hamar elaludtam,de ezen az éjszakán nem keltett fel a kapásjelző hangja,pakolás közben azért egy szép márnát tudtam zsákmányolni.

Álmaim a Dunából…

A kapástalan éjszaka nem szegte a kedvem gondoltam még a hétvége előtt teszek egy próbát aztán hagyom a helyet kicsit pihenni nehogy gyanút fogjanak ezek az öreg rafinált halak.Este amikor a partra értem mindent a megszokott módon csináltam kivéve az egyik botom csalizását,ezúttal dupla 16mm-es májas golyó került az előkére,a másikon maradt a jól bevált hóember.

Dupla 16-os FullLiver

Ahogy lement a nap én is elaludtam,de nem sok időm volt alig fél óra múla egy márna ébresztett,újracsaliztam és visszadobtam a cuccot,rá pár perce húztam tóvább a lóbőrt.Valamivel elmúlt már három óra mikor iszonyat erővel akarta valami magának a dupla 16mm-es bojlit,felemeltem a botot majd rövid,de erőteljes fárasztást követően egy szép nyolc kiló körüli nyurgát merítettem,neki is nagyon örültem,a Dunából minden hal ajándék!

Álmaim a Dunából…

Készítettem a halról pár fotót,útjára engedtem,majd én is lepihentem és vártam a folytatást ,ami nem sokkal öt óra előtt meg is történt,de most a hóember tetszett meg valakinek.Hat kiló körüli ellenfelem bearanyozta a reggelem,így nem volt olyan nehéz a munkába indulni.

Napközben szépen átgondoltam az elmúlt hét eseményeit és arra jutottam,hogy négy-öt napra szüneteltetem a horgászatot valamint etetni is csak keveset fogok az elkövetkező napokban,hátha sikerül még becsapni egy pár szebb pontyot a továbbiakban.Eltelt a hely pihentetésére szánt idő és ismét nekivágtam a következő éjszakának,erre a pecára Horváth Csabi kísért el így ketten kergettük a pontyokat a folyóparton.Mire minden a helyére került szépen ránk esteledett és vártuk,hogy valami megtörje a csendet,ez nemsokára be is következett,egy márnával nyitottam a sort,majd nemsokra rá Csabi jelzője robbant fel és folyamatosan fogyott le a zsinórja a dobról.Kőkemény fárasztás után kezében tarthatta élete első Dunai pontyát közel kilenc kilós súlyban!

Gyönyörű töves a már megszokott csalikombóra!

Kevés etetés következett,a szerelék is ment vissza a helyére,minden elcsendesült de nem sokáig!Az előző hal után tizenöt percre nekem is kapásom volt,bevágás után éreztette ellenfelem hogy komolyan gondolja a küzdelmet,de a végén én kerültem ki győztesen a csatából,hatalmas élmény volt a megfogása!

Álmaim a Dunából…

Hibátlan folyami hal,bőven tíz kiló felett!

Reggelig már „csak” egy márna tette tiszteletét Csabinál,de boldogan távoztunk a partról.Komoly áradást jósoltak a hét hátralévő felében ezért én még a következő éjjel szerencsét próbáltam,sötétedés után sikeresen szákoltam egy ötösforma tövest,24mm-es hóemberrel.

Mérete ellenére jól küzdött!

Az elkövetkező időben nem volt több akcióm,az áradás is megkezdődött így egy időre abba kell hagynom a horgászatot,de amint a vízállás lehetővé teszi ismét a parton leszek!Mindenkinek kívánok hasonló élményeket,és köszönöm a Dunának hogy megélhettem partján az álmaim.